Over mij
Begeleiding met rust, oprechtheid en betrokkenheid
Mijn naam is Argab Jamal. Wat mij kenmerkt is een rustige, open houding en een oprechte betrokkenheid bij mensen. Ik werk onbevooroordeeld en met aandacht voor wat zich aandient. Mijn ervaring in de jeugdreclassering en ambulante hulpverlening heeft me geleerd hoe belangrijk het is om ruimte te maken.
Ik ben begeleidingskundige geworden, omdat ik in mijn leven kennis heb gemaakt met allerlei culturen en allerlei lagen in de samenleving. Die diversiteit heeft mij gevormd en geeft mij de mogelijkheid om onbevooroordeeld, waardevrij en oprecht betrokken te kunnen kijken naar professionals, mensen en contexten. Ik haal plezier uit het begeleiden van jongeren en jonge professionals.
Ik heb gezien hoe zwaar het werk in de zorg en het sociaal domein kan zijn, en hoe groot de druk soms is. Tegelijk heb ik ervaren hoe bevrijdend het kan zijn wanneer draagkracht groeit en iemand steviger in zijn of haar schoenen komt te staan. Mijn overtuiging is dat draagkracht vergroten meer oplevert dan draaglast verlagen. Een professional die zich veerkrachtig voelt, die met plezier werkt en weet waar zijn grenzen liggen, kan met hart en ziel aanwezig zijn bij de cliënt. En dat is waar het uiteindelijk om gaat: goede zorg en dienstverlening die mensen echt verder helpt. Ik kan mij goed onpartijdig opstellen en neem tegelijkertijd geen blad voor de mond.
Over mij
Ervaring en achtergrond
Mijn ervaring in de jeugdreclassering en ambulante hulpverlening heeft mij geleerd hoe belangrijk het is om ruimte te maken voor nuance, kwetsbaarheid en de moed om patronen onder ogen te zien.
In elk traject zoek ik naar verbinding tussen de professionele context en de persoonlijke betekenis daarbinnen. Ik heb ontdekt dat er vaak een dunne scheidslijn is tussen:
Goed en kwaad
Ziek of gezond
Hulpbehoevend of autonoom
Mijn drijfveer
De cliënt altijd centraal
Binnen het grotere geheel, en de redenen waarom ik doe wat ik doe, staat de cliënt altijd centraal.
Dit is mijn diepste drijfveer: bijdragen aan een proces waarin mensen zichzelf beter leren kennen, hun veerkracht vergroten en met meer bewustzijn en zelfvertrouwen handelen binnen hun professionele praktijk.
Visie
Ik begeleid professionals en teams in hun leer- en ontwikkelproces, met aandacht voor hun fase, context en unieke leerbehoefte. Mijn missie is om samen ruimte te creëren voor reflectie, mildheid en professionele groei, zodat mensen veerkrachtig, bewust en doelgericht kunnen handelen binnen hun werkpraktijk. In mijn begeleiding staan veiligheid, oprechtheid en betrokkenheid centraal.
In mijn begeleidingsstijl sluit ik aan bij de ontwikkelingsfase van de professional (Stoltenberg & Delworth, 1987), stimuleer ik reflectie op handelen via ervaringsleren (Kolb, 1984), en werk ik relationeel en systeemgericht (Hawkins & Shohet, 2012). Mijn visie is dat zelfsturend leren binnen de beroepscontext de minimale basis is voor de professional van de toekomst.
Missie
Ik geloof dat professionele ontwikkeling niet los te koppelen is van persoonlijke ontwikkeling. Door te werken met reflectie, perspectiefwisseling en verbinding tussen theorie en praktijk, ondersteun ik duurzame groei. Mijn benadering is systemisch, ervaringsgericht en afgestemd op de context van de leervraag. Daarbij werk ik o.a. met Kolb’s leercyclus (1984), de ontwikkelingsfasen van Stoltenberg & Delworth (1987), en het systeemgerichte model van Hawkins & Shohet (2012). Mijn streven is om zelfsturend leren te bevorderen binnen een reflectieve beroepspraktijk vanwege de kwaliteitsverbetering van dienst- en hulpverlening aan verschillende kwetsbare doelgroepen.